Hľadať zamestnanie pre fulltextom
Maliarstvo v starovekom Egypte podliehalo prísne rituálnym účelom (podobne ako sochárstvo), ktoré z neho robili po formálnej stránke dokonalé, štylizované ale málo realistické umenie. Dôraz sa kládol na jednoduchosť a formalitu. Už z najstarších dynastických čias máme zachované maľby a reliéfy na neuveriteľne vysokej úrovni, ktorá sa ale počas nasledujúcich 3000 rokov takmer nezmenila.
Nástenné maľby a reliéfy sa nám zachovali najčastejšie v egyptských hrobkách, takže medzi ich obvyklé motívy patria scény z tzv. Knihy mŕtvych alebo obrazy radostného života na druhom svete, tak ako si ho Egypťania predstavovali. Menej časté sú maľby, ktoré pokrývali steny domov a palácov.
Staroegyptský maliar zvyčajne používal pri maľovaní vodiace čiary, len zriedkavo prácu začínal načrtávať voľnou rukou. Hlavná osa viedla zvisle v miestach pred uchom a medzi nohami, z nej sa vodorovne viedli ďalšie pomocné čiary, ktoré zahlásili s ďalšími časťami tela. Počínajúc od 12. dynastie sa používal kánon proporcii, pri ktorom sa maliarska plocha rozdelila na štvorce a tie mali slúžiť ako mierka veľkostí. V klasickom kánone, používanom od 12. až do 26. dynastie, bola mužská postava vysoká 18 štvorcov, pričom koleno bolo v 6. a rameno v 16, štvorci.
Štetce na nanášanie farieb sa vyrábali z trstiny.
Egyptské maliarstvo používalo celkom sedem farieb:
čítajte viac o Staroegyptské maliarstvo
Encyklopédia: ROBOTA.SK > Technika maľby > Maliarstvo >
Príbuzné výrazy:
Barbizonská škola
Der Blaue Reiter
Freska
Impresionizmus
Maliarstvo
Nástenné maliarstvo
Preraffaelisti
Sfumato
Text je dostupný za podmienok Creative
Commons Attribution/Share-Alike License 3.0 Unported; prípadne za ďalších
podmienok.
Podrobnejšie informácie nájdete na stránke Podmienky
použitia.